Får man göra egna vykort av en bild i en tidning?

Jag har en gammal tidning från 1948 med BRIO reklam på baksidan. Har jag rätt att reproducera dessa på vykort för försäljning? Vad jag förstår upphör upphovsrätten efter 70 år efter upphovsmannens död. Men vem äger egentligen bilden i detta fall? Företaget eller den "okända" illustratören?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det är tyvärr omöjligt att avgöra vem som äger bilden utifrån dina lämnande uppgifter. Det beror nämligen på parternas individuella avtal. Rent generellt kan sägas att skyddsreglerna i upphovsrättslagen avser att skydda konstnären som har tagit bilden. Det är således oftast bäst att vara säker på att man får använda en bild innan man bestämmer sig för att använda den själv.

Kanske kan du kolla med förlaget som gav ut tidningen – om det nu finns kvar – om de kan ge dig någon information om bilden. Jag kan även tipsa dig om att kika på bildombudsmannen Staffan Testes hemsida som innehåller mycket information i ämnet.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Ha en fortsatt trevlig höst!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare