Får man ge ut en egen lagbok?

Hej, är det någon upphovsrätt på lagboken eller hur får Norstedts juridisk att ge ut den varje år? Får jag själv ge ut en lagbok, eller är det olagligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom lagar är författningar omfattas de inte av någon upphovsrätt, enligt 1 kap. 9 § 1 st 1 p. upphovsrättslagen (URL). Detta innebär alltså att Sveriges rikes lag inte omfattas av upphovsrätt och därför har Norstedts upphovsrätt till just sin lagbok. Om du vill ge ut en egen lagbok så kan inte du kopiera deras rakt av, utan du måste göra vissa justeringar i själva upplägget. Ett tips är att kika på andra "lagböcker", exempelvis Juno och lagen.nu (dessa är dock i digital form).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare