FrågaÖVRIGTÖvrigt04/11/2023

Får man gå på annans mark med hundar?

Om jag driver hunddagis får jag då promenera med dagishundar på annans mark? Tex korsa en annan markägares åker eller gå vid åkerkanten? Behöver jag i så fall fråga om lov? Om jag förstått det rätt så får man som privatperson gå på annans mark med hund så länge man inte förstör och att det inte odlas någon gröda på marken? Men gäller det i så fall även som företagare? Om jag går på en åker, vad räknas som förstörelse? Nedtrampat gräs?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar om du får promenera på annans mark med hundar på hunddagis. Vid besvarande av frågan kommer jag att utgå ifrån regeringsformen (RF) och brottsbalken (BrB).

Allemansrätten och tagande av olovlig väg:

Som regel gäller allemansrätt (se 2 kapitel. 15 § fjärde stycket regeringsformen). Alla ska ha tillgång till naturen, alltså får du gå på allmänna platser med dina hundar på dagiset. Däremot är det enligt 12 kapitel. 4 § brottsbalken straffbart att skada annans mark. Där anges att den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annans mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst 6 månader.

Som du säger i frågan är det alltså inte okej att skada någon annans mark. Det spelar ingen roll om man gör det i egenskap av företagare eller privatperson. Vad gäller skaderekvisitet anges i litteraturen att fara för förslitning av en gräsmatta, trots att någon enstaka färd inte är av beskaffenhet att kunna skada den omfattas av paragrafen. Någon faktisk skada krävs inte heller. Att trampa ned gräs är inte tillåtet. Dessutom är det inte okej att gå på en åker med växande säd, men det vet jag inte om så är fallet där du passerar.

Hemfridszonen och hemfridsbrott:

Allemansrätten begränsas av hemfridszonen. Det är området som ligger närmast ett bostads- eller fritidshus. Här har den boende rätt att vara ostörd. Det är inte exakt definierat hur långt denna zon sträcker sig men i litteraturen brukar man prata om 15-20 meter från huset. Dock får detta avgöras från fall till fall. Ibland är det tydligt vart zonen upphör om husägarna har en häck, staket, en gångväg, åkerkant, ett dike eller en väg som gränsar till huset. Där får du alltså vistas med hundarna, annars får man förhålla sig de regler om 15-20 meter som anges i litteraturen.

Som jag förstår det brukar du gränsa markägarens åker, det är således okej att gå med hundarna men isåfall utanför åkerkanten. Annars riskerar du att inkräkta på hemfridszonen. Däremot är det som sagt olika från fall till fall, det får avgöras från avståndet från boningshuset. Jag har därför svårt att ge en konkret slutsats i ditt fall eftersom du i din fråga mer generellt beskriver att korsa en åker eller en åkerkant. Jag hoppas därför att du med hjälp av informationen ovan kan göra en egen bedömning av vad som är tillåtet eller inte.

Om man bryter mot hemfriden så riskerar man att göra sig skyldig till hemfridsbrott enligt 4 kapitel. 6 § brottsbalken.

Slutsats:

Som sagt har jag svårt att lämna en definitiv slutsats men jag hoppas att du finner vägledning i svaret och kan göra en egen bedömning, men däremot har det ingen betydelse om du är företagare eller privatperson i förhållande till dessa regler. Vad som är klart är att det är otillåtet att förstöra annans mark och inkräkta på hemfriden.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare