FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/08/2022

Får man från sitt aktiebolag låna ut pengar till sitt barn?

Hej jag är 18 år och har tänkt att starta ett Aktiebolag då jag kommer behöva det. Jag har köpt en dator värderat till cirka 30 000 kr i min pappas bolag. Jag undrar om det är möjligt att låna aktiekapitalet som krävs av min pappas bolag, och sedan "köpa" datorn som ligger i min pappas bolag med hjälp utav dem pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida det är möjligt att ditt framtida tänkta aktiebolag lånar pengar från din pappas aktiebolag för att dels täcka aktiekapitalet i ditt tänkta bolag, dels därefter använda dessa lånade pengar till att köpa datorn från din pappas bolag. Det korta svaret på din fråga är nej det är inte möjligt på grund av det s.k. närståendelåneförbudet.

Vad är närståendelåneförbudet?

Närståendelåneförbudet är, som namnet antyder, ett förbud mot att ett aktiebolag (dvs. din pappas bolag) lånar ut likvida medel till någon i den s.k. förbjudna kretsen; en krets personer som ett långivande aktiebolag (din pappas bolag) inte får låna ut pengar till (21 kap. 1 § ABL). Denna krets personer består bland annat av barn (du) till aktieägare i det långivande bolaget (din pappas bolag) eller annan juridisk person (ditt framtida tänkta aktiebolag) i vilken barnet äger minst 50 % av aktierna (21 kap. 1 § tredje och femte punkten ABL).

Med anledning av att du, son till aktieägare i det långivandebolaget, innefattas av den förbjudna kretsen strider upplägget således mot närståendelåneförbudet. Avslutningsvis ska det nämnas att närståendelåneförbudet är sanktionerat vilken innebär bland annat att lån i strid mot låneförbudet kan få straffrättsliga konsekvenser i form av böter eller fängelse i upp till ett år för exempelvis den styrelseledamot i det långivande bolaget som deltagit i utgivande av lånet (30 kap. 1 § ABL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare