FrågaÖVRIGTÖvrigt26/09/2023

Får man framställa enskilda exemplar?

Om man vill trycka ett citat på en kasse som man gör till sig själv, som man inte anser att sälja. Är det ok, eller bryts det mot upphovsrätts lagen? Tex, om jag har ett favorit citat från en poet eller artist och vill ha det på en kassa jag gjort. mvh Liisa Julin

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Verk som anses vara litterära eller konstnärliga omfatts av Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Dessa verken får enligt 12 § URL framställa enstaka exemplar för enskilda bruk, men enbart för enskilda bruk. Viktigt när man framställer exemplar som härrör sig från andra verk få dock enligt 3 § URL inte förändras på ett sådant vis att de kränker skaparens anseende, de måste respektera orginalverket och detta är viktigt att ha i åtanke.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare