FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/06/2022

får man fotografera någon annans hus?

Hej! En granne tagit kort på min trädgård och fastighet. Jag tycker att hen borde inte dela offentligt bilder utan samtycken. Ok kanske att ta kort, men att utan samtycken skicka till kommunen och göra bilden offentligt är icke okej. Finns det någon lag som gäller mina rättigheter angående detta? Mvh, Petra

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är att det inte krävs samtycke av fastighetsägaren att fotografera en byggnad förutsatt att den befinner sig vid eller på allmän plats utomhus enligt 2:24 första stycket punkt 1 Upphovsrättslagen. Dvs detta är en tillåten inskränkning i upphovsrätten. Dock är det inte tillåtet att fotografen går in på din mark för att fotografera utan ditt samtycke.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare