Får man fotografera grannens gård från sin egen uteplats om inga personer syns på bilden och det är ingen insyn i lägenheten?

Hej,

Får man fotografera grannens gård från sin egen uteplats om inga personer syns på bilden och det är ingen insyn i lägenheten? Det handlar om en hyreslägenhet (parhus).

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Eftersom det rör sig om möjlig brottslig verksamhet är det brottsbalken (BrB) som är reglerna som blir aktuella om det rör sig om brott.

Som huvudregel är det tillåtet att fotografera på allmänna platser enligt yttrandefrihetslagen. Allmänna platser är ex. gator, vägar, parker, torg, cykelvägar osv. En person får fotografera i princip vad som helst och vem som helt utan krav på tillstånd eller samtycke. Detta innebär att man får fotografera in på ett privat område utan att det är olagligt. Dessutom innebär det att även om en person filmar i smyg är det inte förbjudet eller straffbart.

För att det ska vara olagligt att fotografera in på någons tomt måste det falla under ofredande (BrB 4 kap 7 §) eller kränkande fotografering (BrB 4 kap 6a §). För att dessa ska vara relevanta krävs det antingen att en person anser att fotograferingen är kränkande/störande/hänsynslös (ofredande) eller att fotograferingen är på en person (kränkande fotografering).

Sammanfattningsvis så är det inget i din fråga som tyder på att det skulle vara olagligt att fotografera grannens gård från sin egna uteplats i enlighet med brottsbalken. Framförallt om det är så att inga personer syns på bilden och att det inte finns någon insyn i lägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du ytterligare en fråga eller vill komma i kontakt med oss kan du ställa en till fråga eller kontakta vår telefonrådgivning.

Allt gott!

Karin EkströmRådgivare