FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/10/2019

Får man fotografera folk som begår brott?

Hej!

Är det lagligt att ta kort på någon som begår ett brott, som sedan ska användas för att identifiera vid en polisanmälan?

Hur är det från GDPR:s synpunkt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allt som går att koppla till någon, som bidrar till att identifiera en person är en personuppgift. Även bilder är personuppgifter, om det finns personer på bilderna som går att identifiera. GDPR styr över själva behandlingen av uppgifterna, vilket omfattar alla åtgärder som vidtas med personuppgiften, från registrering – i fotografens fall när man trycker på knappen – fram till det att uppgifterna tas bort, som när bilder raderas från ett minneskort eller en hårddisk. Hela den hanteringen kräver tillstånd, det är utgångspunkten i GDPR.

En av de rättsliga grunder som detta "tillstånd" bygger på är en intresseavvägning, detta kan bli aktuell då det varken finns ett samtycke eller avtal med den du tar bild på vilket är de andra två rättsliga grunderna.

Man väger sitt eget intresse av att ta bilden mot den vars personuppgifter det gäller. Alltså om det av någon anledning kan vara viktigare att du får behandla de här bilderna än att den personliga integriteten bevaras hos dem som syns på bilderna.

Detta innebär alltså, för att besvara din fråga, något som kan bli aktuellt om du ser någon begå ett brott eller liknande, då är intresset av att knäppa av fotografiet större än att bevara gärningsmannens integritet. Detta är de flesta juristers bedömning, att det borde vara acceptabelt och att materialet/bilderna ska kunna användas i exempelvis en rättegång.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare