Får man fotografera djur på allmän plats och sedan sälja fotografiet?

Är det lagligt att på allmän plats fotografera nåns husdjur, t.ex. en hund.

Är det lagligt att sen använda fotografiet utan ägarens tillstånd till att sälja fotografiet till t.ex. en tidning?

Få jag publicera fotot på internet?

Kan jag sälja bilden till företag som publicerar det på internet?

Kan jag sälja/använda det som marknadsföring?

Eller gäller dessa bestämmelser endast då det finns människor i bilder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Ett kort svar på samtliga dina frågor är att det inte finns ett skydd för utnyttjande av djur i bild oavsett vem som äger djuren. Du kan därför fotografera en hund på allmän plats för att sedan sälja fotografiet vidare eller publicera det på internet. Fotografiet kan användas i marknadsföring, med förutsättning att marknadsföringen innehållande denna fotografi inte strider mot marknadsföringsrätt, se marknadsföringslagen (2008:486).

Vad gäller tillgängliggörande av fotografier på människor är lag (1960:279) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk samt lag (1978:800) om namn och bild i reklam relevanta.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare