FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/06/2021

Får man flytta ett fordon som står på ens mark?

Hej, Vi (ett företag) har en utländsk bil på våran mark som stått i 2 år. Vi får inte tag på någon ägare. Får vi göra vad vi vill med bilen eller måste vi kontakta kommunen?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Ni borde kontakta kommunen och förhoppningsvis kan kommunen sedan flytta fordonet inom en rimlig tid. För att kommunen ska flytta fordonet behöver ni troligtvis även kunna bevisa att bilen stått på eran mark minst en månad i följd efter att ni försökt underrätta fordonsägaren på något sätt. Ni skulle även kunna underrätta polisen, om ni misstänker att fordonet potentiellt kan vara stulet eller ha varit involverad i ett brott. Om ni själva skulle flytta eller skada fordonet kan ni göra er skyldiga till ett brott (T.ex. Egenmäktigt förfarande 8 kap. 8 § Brottsbalken eller Skadegörelse 12 kap 1 § Brottsbalken).

Lag om flyttning av fordon i vissa fall

Ett registrerat fordon får flyttas om det varit parkerat på annans mark under minst sju dygn i följd efter det att markägaren underrättat fordonets ägare om att det inte får vara parkerat på platsen. Kan fordonets ägare inte anträffas får fordonet flyttas om det varit uppställt under minst en månad i följd efter det att markägaren påbörjat försök att underrätta fordonsägaren (2 § tredje stycket Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare