FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/07/2024

Får man filma? Vad räknas som ett brott?

Hej! Jag blev hotad av min kollega på jobbet.hon tycker att jag har ingen moral ville inte hjälpa patienten som skulle har ramlat och hon pratade att hon kände mig privat vem jag är jag borde skämmas över mitt liv, hon skulle träffa mig utanför jobbet och visa vem hon är. Har pratat med chefen om händelsen.efter chefen har pratat med henne kom hon dagen efter och börja bråka igen. Jag vart tvungen och hämta min anan kollega för jag kände mig ej trygg att vara där ensam med henne.hon började hota mig på annat språk som våran kollega inte förstår. Då började jag filma henne på min telefon hon slog mig på handen och kastade min telefon på marken. Jag undrar om det är ok att jag filmade henne och kan polis anmäla händelsen för jag mår inte bra av detta.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline.

Olaga hot

Hotar man annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid; gör man sig skyldig till olaga hot. Det krävs alltså att hoten handlar om något som är brottsligt och som typiskt sett framkallar allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person m.m.. (4 kap 5 § Brottsbalken).

Misshandel

Tillfogar man annan skada eller smärta döms man för misshandel, ringa misshandel brukar man anse är sådan skada eller smärta som inte kräver vård. Även slag med öppen hand räknas brukar räknas till ringa misshandel. (3 kap. 5 § Brottsbalken)

Ofredande

Om någon fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. (4 kap. 7 § Brottsbalken)

Skadegörelse

Den som med uppsåt förstör eller skadar annans egendom döms för skadegörelse. (12 kap. 1 § Brottsbalken)

Det låter som att du kan ha blivit utsatt för olika brott baserat på det du skriver, jag kan inte avgöra varken skadan eller omfattningen av vad som hänt baserat på dina uppgifter. Det finns i Sverige inget generellt förbud mot att fotografera eller filma annan på allmän plats. Det finns vissa begränsningar av vad man får fotografera eller filma i bland annat Skyddslagen som säger att ett beslut om att en byggnad ska vara ett skyddsobjekt får kombineras med fotoförbud, 7 § Skyddslagen.

Man får inte heller fotografera eller filma någon så att det kan klassas som kränkande fotografering genom att fotografera eller filma någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år. Till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig. (4 kap. 6 a § Brottsbalken).

Sammanfattningsvis

Baserat på vad du skriver så skulle jag säga att det är okay att filma som du gjort. Du kan också absolut polisanmäla händelsen.

Lawline RådgivareRådgivare