FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/07/2018

Får man filma på allmän plats med Actionkamera när man är ute och tränar/cyklar?

hej får man filma på allmän plats med Actionkamera när man är ute och tränar/cyklar? då jag möter personer nästan hela tiden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget i lagen som direkt hindrar dig från att filma på allmän plats med actionkamera när du är ute och tränar/cyklar. Att filma på allmän plats är inte ett brott och det spelar ingen roll vilken typ av kamera du har. Personer som vistas på allmän plats får normalt finna sig i att det finns en risk att de blir filmade.

Man får däremot inte bete sig illa mot personer genom att filma dem, t.ex. följa efter och/eller filma specifika personer mot deras vilja om de sagt ifrån att de inte vill bli filmade. Detta kan troligtvis vara att anse som ofredande vilket är ett brott och alltså straffbart (Brottsbalken 4 kap. 7 §). Det är då inte filmandet i sig utan det illa beteendet som är brottsligt.

Sammanfattningsvis får du alltså filma på allmän plats. Så länge personerna endast är i bakgrunden av din träningsfilm och inte är ditt huvudfokus med filmen borde det inte vara några problem. Jag rekommenderar dig dock att alltid ta hänsyn till och respektera andra människor som vistas på platsen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare