Får man filma någon som sitter i sin bil?

Hej. Är det tillåtet för någon att gå upp till mig i min bil och filma mig sittandes i bilen? Jag antar att jag undrar om jag befinner mig på allmän plats när jag är i min bil (som står parkerad på allmän väg).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt får man filma vad och vem som helst på allmän plats. Att du befinner dig i en bil på allmän väg gör ingen skillnad i det avseendet.

Skyddsobjekt

Det finns däremot vissa undantag i rättigheten att filma på allmän plats. Det gäller bland annat mot fotografering av skyddsobjekt som är förenat med ett särskilt förbud mot avbildning (2 kap 7 § andra stycket skyddslagen). Skyddsobjekt kan vara byggnader, anläggningar, områden och objekt.

Något fotograferingsförbud är därför sannolikt inte gällande i ditt fall.

Ofredande/kränkande fotografering

Fotografering ska anpassas på så sätt att det inte utgör brottet ofredande (4 kap 7 § brottsbalken), vilket bland annat är aktuellt om någon utsätter annan för hänsynslöst beteende. Det skulle kunna föreligga om man trycker upp en kamera rakt i ansiktet på någon och fortsätter med det på ett kränkande eller hänsynslöst sätt. I ditt fall verkar det däremot inte ha gått till så. Inte heller är bestämmelsen om kränkande fotografering tillämplig eftersom det inte rådde sig om fotografering på ett privat utrymme, exempelvis i en privatbostad, toalett eller omklädningsrum (4 kap 6 a § första stycket brottsbalken).

Slutsats

Jag kan därmed konstatera att filmandet är tillåtet såvida det inte skede på ett sådant hänsynslöst sätt som krävs för brottet ofredande.

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare