FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/06/2019

Får man ett längre fängelsestraff om man inte inställer sig?

Om man dömd till 1 månad fängelse och inte ställa in sig. Kan man får mer straff än den månaden?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Du kan inte få ett längre straff för att du inte infinner dig. Däremot kan polisen i första hand utfärda ett föreläggande om att du ska inställa dig och i andra hand (om du inte följt föreläggandet, eller det finns risk för att du inte kommer att göra det) häkta dig när du inte inställer dig, och hålla dig häktad tills dess att du kan transporteras till en anstalt som kan ta emot dig (6 § Strafftidslag). Dom dagarna som du hållit dig borta kommer att räknas på ditt straff, det vill säga ditt straff blir fortfarande en månad fastän du hållit dig borta (17 § Strafftidslag).

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare