Får man ersättning om man tar hand om ett barn genom en privatplacering?

Mitt äldsta barnbarn har bott hos mig i 10 år på grundval av ett privat placeringsbeslut. Hennes föräldrar bodde inte tillsammans. Mamma (min dotter) är permanent bosatt i Frankrike, pappan gick bort för ett år sedan. Båda föräldrarna försörjde inte officiellt sin dotter, eftersom båda inte hade någon permanent inkomstkälla. Jag har inte fått ett öre från staten, även om jag spenderade och fortfarande spenderar på henne. För tre år sedan började jag få hennes barnbidrag. Men det här är slantar jämfört med alla mina utgifter och processen att uppfostra henne under dessa 10 år. Min fråga är: varför får jag inte samma betalt som folk som tar barn för att uppfostra och försörja i familjehem? Är privatplacering inte samma sak? Vem står för alla kostnader och arbete som jag gör istället för hennes föräldrar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det handlar om att din dotters barn har placerats hos dig, och att du till följd av detta är familjehem. Regler för sådana placeringar finns i socialtjänstlagen. Vad gäller regler för ersättningar för familjehem finns dessa i föreskrifter och riktlinjer som utfärdas av Socialnämnden i de olika kommunerna och regionerna. Jag ska gå igenom och förklara de regler som aktuella för just din fråga.

Närståendeplacering familjehem
Enligt 6 kap. 1 § första punkten socialtjänstlagen ska Socialnämnden sörja för att ett barn som behöver vårdas eller bo i ett hem utanför det egna hemmet ska placeras i ett familjehem. När ett barn utsätts för en sådan placering, ska Socialnämnden först utreda om det går att barnet tas emot av en nära anhörig eller annan närstående, se 6 kap. 5 § socialtjänstlagen. I ett sådant beslut ska alltid barnets bästa beaktas. Närståendeplacering är därmed en placeringsform där Socialnämnden kopplas in för att placera ett barn i ett familjehem som utgörs av barnets nära anhöriga eller annan närstående. Placeringen i närståendeplacering sker genom Socialnämndens initiativ.

Arvode och ersättning för att ta emot barn i familjehem
Den som är familjehem och har fått ett barn placerat hos sig genom Socialnämndens initiativ har rätt till arvode och ersättning för de kostnader som finns för barnet. Detta gäller även för den som utgör familjehem genom närstående placering. Hur riktlinjerna ser ut för arvode och ersättning beror dock på vilken kommun och region som man tillhör. Men för alla familjehem gäller att man ska få utbetalat dels ett fast arvode på en viss summa, dels ersättning för de faktiska kostnaderna.

Det fasta arvodet kan även variera beroende på barnets ålder, och blir högre ju äldre barnet blir. Arvodet är en del av ersättningen som ska täcka familjehemmets arbete och tid som uppdraget att vara familjehem innebär. Arvodet kan även höjas om det finns behov för extra stöd, och därmed extra ersättningar. Det kan exempelvis vara om barnet är i behov av extra stöd exempelvis på grunda av fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar, barnet har ett hämmat beteende såsom depression, det föreligger skolproblem eller om det finns någon kroppslig sjukdom som kräver extra stöd.

Familjehemmet har även rätt till omkostnadsersättning. Denna ersättning ska täcka de merkostnader som familjehemmet har för barnet. Omkostnadsersättningen består av dels ett generellt belopp, dels eventuella individuella tillägg vid behov.

Det som ingår i det generella grundbeloppet är:
- Livsmedel
- Kläder och skor
- Personlig hygien
- Fickpengar
- Lek och fritid
- Förbrukningsvaror
- Möbler, husgeråd och textilier
- TV och telefon
- Normalt slitage

De individuella tilläggen kan vara kostnader för:
- Glasögon och linser
- Läkarvård som överstiger normal läkarkontakt och som inte täcks av högkostnadsskyddet
- Förskriven medicin som inte täcks av högkostnadsskydd och vaccinationer
- Barnomsorgstaxa
- Dyrare fritidsaktiviteter, exempelvis ishockey, balett, ridning och musiklektioner
- Resekostnader för kontakt med föräldrar och andra närstående

För dessa tilläggskostnader krävs att de är planerade tillsammans med socialtjänsten i förväg, och ska kunna styrkas att dessa finns.

Det bör nämnas att arvodet är skattepliktigt, eftersom det är ersättning för arbete och tid. Även omkostnadsersättningen ska tas upp i inkomstdeklarationen, men för denna ersättning kan man få göra avdrag i sin deklaration. Arvodet är dessutom sjukpenning- och pensionsgrundande.

För att läsa mer om arvode och ersättningar kan du vända dig till din kommun. Du kan även läsa detta dokument på hemsidan för Sveriges kommuner och regioner, HÄR.

Privatplacering
Privatplacering klassificeras inte som en placering i ett familjehem. Detta ses i stället som en överenskommelse mellan barnets vårdnadshavare och den familj där barnet stadigvarande ska bo. En privatplacering sker inte på Socialnämndens initiativ, utan på vårdnadshavarens initiativ. Trots detta, krävs Socialnämndens medgivande till en privatplacering, se 6 kap. 6 § socialtjänstlagen.

Socialnämnden ska därmed fortfarande göra en utredning om förhållandet i hemmet där barnet placeras genom privatplacering. Utredningen gäller lämplighet och förutsättningar att ta hand om barnet. Skillnaden gentemot familjehemsplaceringar är att Socialnämndens insatser begränsas, och de har inte samma skyldighet att noga följa vården genom exempelvis personliga besök och samtal. Detta är till följd av att vid privatplaceringar placeras barnen ofta hos närstående eller anhöriga till familjen, som barnen har ett band till och tillit till. Socialnämnden ska dock var sjätte månad överväga om barnet fortfarande behöver bo i privatplaceringen, eller om placeringen ska avslutas.

När ett barn placeras genom privatplacering, har det hem som tar emot barnet inte rätt till ersättning från nämnden. Detta är nämligen, som nämnt ovan, en överenskommelse mellan vårdnadshavaren och det hem där barnet ska stadigvarande bo, och detta då sker på eget initiativ från vårdnadshavaren samt hemmet där barnet. Det föreligger inte heller samma vårdbehov som vid en utomstående placering som görs medhjälp av Socialnämnden och deras insatser. Den ersättning som man har rätt till vid privatplacering är barnbidrag och studiebidrag som barnet får.

Sammanfattning och svar på din fråga
Eftersom ditt barnbarn blivit placerad hos dig genom en privatplacering, har du tyvärr inte rätt till den ersättning som familjehem får genom placering av Socialnämnden. Privatplaceringen ses som en överenskommelse mellan dig och din dotter, som endast godkänts av Socialnämnden, och kräver inte samma vårdinsatser som vid andra placeringar i familjehem, exempelvis närståendeplacering. Privatplaceringen har gjorts utan Socialnämndens initiativ, utan är ett initiativ av barnets vårdnadshavare. Detta är därmed anledningen till att du inte fått någon ersättning för att ditt barnbarn har bott hos dig.

Om du har fler frågor kring detta, eller vill se om det finns möjlighet att bli familjehem för ditt barnbarn, kan du kontakta Socialnämnden i den kommun där du bor. Det kan dock kräva en vidare utredning om det finns behov för detta av Socialnämnden, eller hur ni i så fall behöver gå till väga.

För att få mer information om skillnaden mellan de olika familjehemmen, kan du även läsa detta dokument från Sveriges kommuner och regioner, HÄR.

Jag hoppas att jag förstått din fråga rätt, och att du känner att du fått din fråga besvarad. Om du har en följdfråga, eller vill att jag förtydligar något i mitt svar, får du gärna skicka mig ett mail på min e-post: hilma.nilsson@lawline.se.

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare