Får man en prick i registret för parkeringsböter?

Får man en prick i körkortsregistret ifall man får en p-böter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det som i folkmun kallas parkeringsböter är vad som juridiskt benämns parkeringsanmärkning. Att det inte heter böter är för att en felparkering inte är av straffrättslig karaktär. Det finns således inget samband mellan parkeringsanmärkningar och körkortsregistret och/eller belastningsregistret.

Ett körkort kan återkallas (alternativt kan körkortshavaren tilldelas en varning) bland annat för rattfylleri, vårdslöshet i trafik m.m., men även vid annan brottslighet (5 kap. 3 § Körkortslagen). Då felparkering inte är ett brott och parkeringsanmärkningen inte är av straffrättslig karaktär, är varken varning eller indraget körkort en sanktion som är möjlig på grund av parkeringsanmärkning.

Som svar på din fråga innebär det att du inte får en "prick" eller varning för att du får en parkeringsanmärkning. Däremot kommer fakturan att sändas till inkasso om du inte betalar den.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare