Får man buda på sin egen fastighet vid tvångsförsäljning?

Vid tvångsförsäljning som min fd fru av vår gemensamma fastighet. Säljes genom god man från tingsrätten. Gäller fri prövningsrätt? Jag har tänkt att buda för jag har ingen bostad efter skilsmässan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänt

När det har beslutats om en tvångsförsäljning av tingsrätten ska det hållas en offentlig auktion i enlighet med 6 § lag om samäganderätt. I samband med denna offentliga auktion får delägarna i det samägda objektet, i detta fall en fastighet, bestämma ett lägsta pris som är det minsta som fastigheten får säljas för enligt 9 § lag om samäganderätt.

Vad gäller för dig?

Det finns ingen lagreglering som hindrar dig från att buda på din egen fastighet om du så vill. Det innebär således om du budar högst är det du som vinner och får köpa fastigheten. Din f.d. fru har inte möjlighet att neka budet i och med att försäljning sker genom god man vilket är den som styr försäljningsvillkoren. Den enda möjligheten att neka budet är således om ett minimumpris finns och det inte uppfylls eller om det föreligger synnerliga skäl för att neka försäljningen av fastigheten. Vad som utgör synnerliga skäl bedöms från fall till fall men det brukar gälla undantagssituationer och är inte vanligt förekommande.

Sålunda innebär det att du får buda på fastigheten utan hinder.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare