Får man beträda annans tomt, och får man använda kameraövervakning på privat mark?

Är det olagligt att beträda någon annans tomt och vad är påföljden?

Behöver man tillstånd och/eller skyltning för kameraövervakning på privat mark?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du olovligen beträder någon annans tomt kan du göra dig skyldig till hemfridsbrott, brottsbalken 4 kapitlet 6 §. Du ska då intränga på en plats där någon har sin bostad, vilket innefattar t.ex. en villaträdgård. Påföljden är böter.

När det gäller tillstånd för kameraövervakning regleras detta i kameraövervakningslagen. Enligt 5 § behöver du inte söka tillstånd om övervakningen sker på en plats dit allmänheten inte har tillträde, och den sker i en verksamhet av rent privat natur. Om du med privat mark menar t.ex. din bostad eller trädgård är detta således tillåtet utan tillstånd. Observera dock att kamerorna endast får filma din privata mark, att sätta upp en kamera på sin tomt riktad mot exempelvis trottoaren utanför ditt hus är inte tillåtet.

Lawline RådgivareRådgivare