FrågaAVTALSRÄTTGåva13/10/2020

Får man behålla gåvor från sambo när förhållandet upphör?

Hej,

För nästan 2 år sedan köpte min dåvarande sambo en vinterjacka till mig. Det var inte något jag bad om, utan det var en gåva. För 6 månader sen separerade vi och han behöll många av de saker som jag hade fått som gåvor, bland annat vinterjackan.

När jag nu senast frågade om jag kunde hämta vinterjackan, skrev han att han har sålt den till en av hans kollegor.

Har inte jag rätt att få behålla de gåvor jag fick under förhållandet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller vid gåvor?

Huvudregeln gällande gåvor är att de inte kan krävas tillbaka, då en gåva ska vara villkorslös samt oåterkallelig. Gåvor regleras i gåvolagen (GåvoL), och när en gåva har fullbordats (vilket sker genom ett överlämnande, GåvoL 2 §) så kan den inte ångras. Din dåvarande sambo måste alltså ha skänkt dessa gåvor frivilligt, samt haft en benefik avsikt (att han inte skulle få ersättning för dessa saker).

Går det att ångra en gåva?

När man utreder om ett föremål är en gåva eller inte så är det gåvotillfället man utgår från, alltså vad din dåvarande sambo ville när han gav dessa. Det är alltså utan betydelse vad han tycker idag. Om en överföring av lösöre betraktas som en gåva och gåvan är giltig, det vill säga att den är i din besittning, så har du som gåvotagare äganderätten över gåvan. Detta innebär att du äger föremålet och den kan inte tas tillbaka. Om det däremot var så att din före detta sambo var tydlig med att du inte skulle få behålla gåvorna om ni gjorde slut så är det inte säkert att du får behålla dessa. Detta då det kan ses som ett lån eller en villkorad gåva istället.

Sammanfattning:

Huvudregeln är att du har rätt att behålla en gåva, då en gåva ska vara villkorslös samt oåterkallelig. Då du inte bett om föremålen, utan din före detta sambo köpt dessa ändå och gett till dig bör det att ses som just en gåva. Du bör därmed ha rätt att behålla dessa, även om ert förhållande är slut nu.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare