Får man använda kända märken i sin egna konst?

Hej! får man använda kända märken som tex. Gucci, chanel m.m till sin egen konst? tex att jag målar ett motiv parfymflaska eller en klänning och skriver Gucci eller hermes på tavlan? mvh Therese

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I denna fråga utgår jag från att samtliga de verk du avser att använda är upphovsrättsligt skyddade och att ensamrätt råder för verkens skapare.

Den som gjort en bearbetning av ett visst verk på ett övergripande sätt kan åstadkomma ett nytt och självständigt verk i fri anslutning till det ursprungliga verket, detta enligt 1 kap. 4 § st. 2 upphovsrättslagen (URL). Fri anslutning är ett sätt att säga att vad som har skapats med inspiration av ett sedan tidigare upphovsrättsligt skyddat verk inte utgör intrång på det originella verket, detta enligt det av HD avgjorda fallet NJA 1994 s. 74. Att bara arbeta vidare i samma tradition utgör alltså inte upphovsrättsbrott. Detta innebär att om du skulle vilja omarbeta vissa av dessa logotyper på något sätt för att använda i din konst eller för att använda självständigt så utgör det inget brott.

Vidare kan du få upphovsrättsligt skydd för din konst även i de fall då du direkt överför logotyperna till dina egna verk enligt 1 kap. 4 § st. 1 URL. Om du har överfört ett skyddat verk till något annat verk som du själv jobbar på så kan du således få upphovsrätt till ditt verk, trots att du inkorporerar ett sedan tidigare skyddat verk. Jag hoppas detta utgjorde svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare