Får man använda kända citat utan att ange källan?

Får man använda kända citat och ”kloka ord” utan medgivande och om man inte vet källan?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga regleras i Upphovsrättslagen, URL.

I princip alla konstnärliga och litterära verk är skyddade av URL, 1 §. Nu framgår det inte av din fråga om det gäller citat av kända personer som de uttryckt muntligen eller dylikt. Men i många fall är kanske källan en bok, dikt, sång, film eller dylikt. Det står var och en fritt att citera ur offentliggjorda verk, så länge det sker i god sed och i en rimlig omfattning, 2 kap. 22 § URL. Vad som menas med detta är dels att man får citera fritt så länge citeringen inte består i hela sidor ur en bok eller långa stycken, dels att man inte gör det i syfte att marknadsföra en själv eller liknande. Det är de förhållningsreglerna man har att arbeta med, men i det stora hela kan man säga att det är fritt fram att citera verk även om du inte vet upphovsmannen. Rekommendationen är dock att ange upphovsmannen i de fall du vet vem detta är.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Julia WahlgrenRådgivare