FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/10/2020

Får man använda högtalare på allmän plats?

hej! jag brukar stå och predika på almän plats och undra m det är lagligt att använda högtalare eftersom att det är mycket ljud runt om kring. har jag rätten at använda en högtalare eftersom att jag har rätten att bli hörd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om användning av högtalare på allmän plats kan se olika ut beroende på vilken stad man befinner sig i. I exempelvis Stockholm regleras frågan om användning av högtalare på allmän plats i Stockholms stads allmänna lokala ordningsföreskrifter.

I Stockholm är det inte tillåtet att, utan tillstånd från polismyndigheten, använda högtalare för att sprida information, reklam, propaganda eller andra budskap som riktar sig till personer på offentliga platser (13 § Stockholms ordningsföreskrifter). I exempelvis Göteborg och Malmö är reglerna desamma som i Stockholm.

Det är svårt för mig att ge ett klart svar på din fråga då jag inte vet vilken stad du befinner dig i, men jag hoppas detta svar ändock var till hjälp! Om inte får du gärna höra av dig till oss igen med ytterligare information.

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare