Får man använda GPS på mobilen när man kör?

Hej :)

Jag blev stoppat av polisen häromdagen för att jag använde min telefon vid färd med min bil som då jag använde bara GPS för navigation. Undrar då vad gäller det enligt lag gällande användningen av GPS på mobiltelefoner?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är lagligt att använda telefonen för att kolla på en GPS medans du kör bil. Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga finns i Trafikförordningen.

Det är tillåtet att använda mobiltelefonen vid körning om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Det är dock inte tillåtet att använda telefonen på så sätt att man håller den i handen, enligt 4 kap. 10e § Trafikförordningen.

Detta innebär alltså att du får använda mobilen som GPS om den inte är i din hand. Sätter du upp telefonen i bilen så är det okej men om du håller i den med din hand är det otillåtet enligt reglerna i trafikförordningen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare