Får man anklaga hur som helst?

Hej!

Jag är inblandad i en tvist. Nu när jag har läst den andra partens material så visar det sig att hen har gått till tingsrätten och anmält sin oro att jag skulle kidnappa hens dotter. Det är det mest märkliga jag har någonsin har hört. Kan man kasta ur sig sådana grova anklagelser helt utan grund till myndigheter? Det är inte första gången hen kommer med sådant men nu finns det dokumenterat i aktbilagor. Hen anklagar mig också för vanvård av barnet i samma dokument. Detta har egentligen ingenting med själva tvisten att göra utan snarare ett försök av motpartern att framställa mig i dålig dager. Kan man komma med anklagelser hur som helst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Kort är svaret nej. Man får inte anklaga någon utan grund och detta tas upp i brottsbalkens 15 kap. 5 - 7 §§. Där står det att det är brottsligt att väcka åtal mot en oskyldig med uppsåt att få denna fälld, att angiva en oskyldig för att få denna fälld, eller att angiva en oskyldig till en annan myndighet för brott. Det är såpass allvarligt att det är belagt med fängelsestraff.

Om den andra parten, i annat fall än att vidta rättsliga åtgärder, klandrat dig för att vara brottslig eller leva klandervärt med syfte att utsätta dig för andras missaktning så är det även förtal som tas upp i 5 kap. 1 §.

Sammanfattningsvis är det olagligt att anklaga någon grundlöst och det är till och med straffsanktionerat.

hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare