FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/05/2021

Får man ändra i ett redan ingånget avtal?

Hej, vi är ett gäng kompisar som har bokat stuga på en camping i Sverige över midsommarhelgen. Vi bokade via nätet för över 2 månader sen och när jag av ren slump var inne på hemsidan igen igår för att kolla på bilder så fick jag upp ett varningsmeddelande. I detta stod det att man inte får vara under 25 år om man bokar stuga på denna platsen under dessa datum och om bokningsreglerna inte följs så får man inte heller någon återbetalning. Detta meddelande kom inte upp när vi bokade för två månader sen och det stod inte någon annan stans på hemsidan när vi bokade heller. Det enda som stod gällande åldersgräns var "Vi har en åldersgräns på 25 år men denna kan vara något varierad på vissa utvalda platser under vissa tidpunkter. Om förhöjd åldersgräns föreligger så meddelas detta utav oss vid bokningen." Eftersom vi inte har blivit informerade om denna regel kan den verkligen gälla oss då? Kan man ändra ett avtal efter att det är ingånget sådär? Kan dom neka oss att komma? Om dom kan de, kan dom verkligen neka att återbetala pengarna? Är ju dom som gjort fel och inte meddelat oss om läget och hade jag inte av ren slump varit inne på hemsidan häromdagen så hade vi ju inte ens vetat detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln (det som generellt gäller) är det jurister kallar "pacta sunt servanda". Det betyder "avtal ska hållas". Man kan alltså inte gå in och ändra i ett avtal i efterhand, särskilt inte när inte båda parterna är överens. Är det så att de har ett sådant villkor så bör det finnas med bland bokningsvillkoren och ni ska kunna komma åt dem även efter att ni har ingått avtalet.

När man ingår avtal på nätet ska dessutom företaget se till att avtalsvillkoren finns tillgängliga i läsbar och varaktig form (2 kap. 5 § distansavtalslagen). En pop-up ruta är inte varaktig utan försvinner så fort man trycker ner den.

Om företaget ändå skulle hävda att ni har godkänt avtalsvillkoret (vilket jag har svårt att se att de skulle lyckas med om de inte skickat t.ex. en mailbekräftelse där det finns med). Ni kan då hävda att villkoret är oskäligt (orimligt) och bör lämnas utan avseende (d.v.s. man ska strunta i det) enligt 36 § avtalslagen. Det är inte orimligt att företaget kan ha en avbokningsmöjlighet om personerna är under 25. Men det är oskäligt att ni inte skulle få tillbaka pengarna. Detta baserat på att de har möjlighet att kontrollera åldern på dem som bokar, de har möjlighet att boka in andra om det skulle bli fel etc.

Sedan behöver ni komma ihåg att bara för att ni har rätt till något behöver ni inte få det. Till exempel, man har inte rätt att stjäla men vissa gör det ändå. På samma sätt kan företaget försöka vägra att låta er använda stugan eller att betala ut era pengar. I så fall rekommenderar jag att ni vänder er till ARN (mer information här), det är gratis även om de har långa handläggningstider (ca 6 månader) eller till konsumentrådgivningen i er kommun (det är också gratis).

Hoppas att detta var till hjälp och lycka till!

Ebba PlantingRådgivare