FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/04/2020

Får man åka utomlands om man är dömd för ett brott och finns i belastningsregistret?

Hejsan, jag har dömts för bidragsfusk och finns nu i belastningsregistret. Får jag åka utomlands??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Får du åka utomlands?
Det generella svaret på din fråga är ja! Det finns inga direkta hinder från att resa utomlands enbart för att du finns med i belastningsregistret eller tidigare blivit dömd för ett brott.

Däremot behövs det olika tillstånd, som t.ex. visum för att få lov att resa in i vissa länder. I ditt fall kan ett visum påverka dina möjligheter då du kan komma att få svara på frågor om du blivit dömd för något brott. Ett ja på den frågan behöver dock inte automatiskt innebära att du nekas att resa dit. Det kommer rent generellt göras en mer individuell bedömning och beroende på vilket land du vill åka till så kan du fortfarande få resa dit.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare