Får man äga en bil om man inte har körkort?

Får man äga en bil om man inte har körkort

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Myndiga personer får äga en bil utan körkort
Alla myndiga personer får äga en bil. Detta innebär att man får stå som ägare i Transportstyrelsens vägtrafikregister, där alla svenska fordon ska vara registrerade. Det saknar betydelse om man har körkort eller inte. Köra bilen utan körkort får man naturligtvis inte även om man äger den.

Omyndiga personer får äga en bil om någon annan står som "brukare"
Omyndiga personer (under 18 år) kan också få äga en bil och vara registrerade som ägare i vägtrafikregistret. Detta förutsätter dock att en förälder eller annan förmyndare som företräder barnet i rättsliga sammanhang också är registrerad som brukare av fordonet, alltså som den som använder bilen.

Reglerna har att göra med att det är den som är ägare till bilen som är skyldig att betala fordons- och trängselskatt, avgifter, parkeringsanmärkningar och trafikförsäkring. Detta anses inte lämpligt att belasta omyndiga personer med, det är istället den som står som brukare som ska ansvara för betalningen om det är en omyndig som står som ägare. Körkort eller inte körkort är alltså inte det avgörande.

Sammanfattningvis får man äga en bil om man inte har körkort. Om man är omyndig måste någon medregistreras i vägtrafikregistret som brukare av bilen.

Bra att tänka på är att det ofta blir dyrare att försäkra bilen om den som står som ägare inte har körkort.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare