Får kronofogden utmäta din semesterersättning?

Om man blir uppsagd pga arbetsbrist skaffar ett nytt jobb men får utbetalt semester ersättning från gamla jobbet som man ska leva av på semester då man inte har betald semester på nya jobbet får kroofogden då ta dom pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av utsökningsbalken (UB).

Vad som gäller vid utmätning

Kronofogden är den myndighet som verkställer utmätning, 1:3 UB. Kronofogden får utmäta antingen genom att en exekutionstitel har utfärdats enligt 3 kap UB eller på grund av att en skuld eller kostnad inte betalats om det finns en särskild bestämmelse som säger det, 4:1 UB. Enkelt förklarat kan man säga att om du har en skuld som inte är betald finns det möjligheter för Kronofogden att utmäta (ta dina pengar).

Din lön kan utmätas oavsett det rör sig om tidlön, ackordslön, provision eller annan ersättning, 7:1 UB. Däremot finns det en gräns för vad du kan bli utmätt, du ska i alla fall ha pengar till dig och din familjs underhåll, 7:4 UB. Den del som inte får bli utmätt som heter förbehållsbeloppet, även kallat existensminimum, är den delen som Kronofogden inte får ta. Det ska täcka vanliga levnadskostnader såsom mat, kläder, försäkringar och hygien (7:5 UB ochhttps://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/kravet-ar-faststallt---du-ska-betala-eller-gora-nagot/du-foretaget-kan-inte-betala/vad-du-far-behalla-i-en-loneutmatning)

Kan kronofogden ta din semesterersättning

Som du kan se i 7:1 UB ovan så gör Kronofogden ingen skillnad på vilken typ av lön eller ersättning det är. Därför så kan även din utbetalda semesterersättning från gamla jobbet ingå i en utmätning och kronofogden kan därför ta dina pengar.

Tips

Vill du veta mer om ditt existensminimum enligt 7:5 UB kan du kolla i länken ovan som jag hänvisade till.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare