Får kreditgivare bevilja lån utan att använda UC?

Hej,

jag har sett att det finns en hel del låneföretag som inte tar någon uc, är det tillåtet? Får företag ge lån utan uc?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en kreditgivare får en låneansökan från en konsument måste kreditgivaren göra en sedvanlig kreditprövning (12 § konsumentkreditlagen). Syftet med kreditprövningen är att avgöra om konsumenten har förutsättningar att betala för lånet. Som utgångspunkt är det alltså inte tillåtet att bevilja en låneansökan utan att en kreditupplysning görs.

UC är ett av de större kreditupplysningsföretagen i Sverige och används av de flesta större bankerna. För konsumentens del är nackdelen med en kreditupplysning från UC att de senaste sökningarna syns på varje kreditupplysning. Om konsumenten t.ex. vill teckna ett bolån kan banken välja att avslå ansökan på grund av att konsumenten har många "dåliga" UC-sökningar i sitt register (t.ex. ansökningar om snabblån, eftersom det tyder på dålig betalningsförmåga). Av det skälet väljer vissa kreditgivare att använda sig av andra kreditupplysningsföretag än UC (se t.ex. här) som en marknadsföringsstrategi.

Så är det tillåtet? Ja, det är fullt tillåtet för kreditgivare att använda sig av något annat företag än UC. Däremot får kreditgivarna inte helt strunta i att göra en kreditupplysning. Förutsatt att kreditupplysningen som görs ryms inom begreppet "sedvanlig kreditprövning" står det således kreditgivarna fritt att använda sig av exempelvis Bisnode.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare