FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/03/2021

Får jag vistas på någons tomt utan tillstånd?

Hej finns det någon lag på man ej få gå in på någons tomt om tomtägaren ej godkänner det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi någonting som kallas för allemansrätt. Allemansrätten är grundlagsstadgad (2 kap 15 § 4 st Regeringsformen) och innebär en rätt för var och en att färdas över annans mark och tillfälligt uppehålla sig där. Det finns inte någon tydlig definition i lag avseende allemansrättens omfattning men det som kan konstateras är att den innebär en inskränkning av markägarens äganderätt. Detta på så sätt att denne måste acceptera att andra uppehåller sig och eller nyttjar dennes fastighet utan ersättning. En fastighetsägare får alltså inte hindra någon från att uppehålla sig på eller nyttja dennes mark.

Ett undantag från allemansrätten är att man inte får vistas på någons tomtmark, den s.k. hemfridszonen. Hemfridszonen är det område som är närmast runt bostadshuset och på detta område får man inte vistas utan lov från fastighetsägaren. Om man vistas på någons tomtmark utan lov kan man göra sig skyldig till hemfridsbrott enligt 4 kap 6 § Brottsbalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare