Får jag titta i någons väska om jag misstänker att det finns narkotika i den?

Hej,

Får jag lov att titta i min sons flickväns väska om jag misstänker att det droger i den?

Båda är 17 år och det är mitt hem.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, du har inte rätt att titta i din flickväns väska, även om du misstänker att det finns narkotika i den. Ett sådant agerande kan innebära att du gör dig skyldig till ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken). Mitt råd till dig är istället att ta kontakt med Polisen om du misstänker att din sons flickvän innehar narkotika.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare