FrågaÖVRIGTÖvrigt25/11/2023

Får jag ta någon annans bild om jag skriver vems denna är?

Får jag dela andras bilder från pinterest på mitt företags instagramkonto om jag skriver vems bilden är? eller måste jag alltid fråga om tillstånd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga reglerar upphovsrätt på instagram och eftersom jag baserar på att du bor i Sverige blir även den svenska upphovsrättslagen tillämplig. Detta regleras av 1 kap 1 § URL samt 8 kap 60 § URL. Bilder som du tar av någon annan tillhör dem enligt 1 kap 1 § 5 p. URL och denna personen har något som benämns upphovsrätt till sina bilder enligt svensk rätt. Det finns således en del i denna upphovsrätt som regleras i 2 § URL som säger att bara denna personen får använda sina egna bilder, detta benämns den så kallade ensamrätten. Dock kan samtycke från personen resultera i att du får använda personens bilder. Om samtycke ej ges kan detta vara intrång i denna persons upphovsrätt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vid fler funderingar, tveka inte på att höra av dig till oss ytterligare.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare