Får jag spela in samtal jag deltar i, utan att informera motparten?

Min arbetsgivare väldigt bra på att förvränga saker och står sällan för vad hen har sagt.

Jag har tagit kontakt med mitt fackförbund pga många anledningar. Vid gemensamma möten så beter sig han sig på ett helt annat sätt och har en annan agenda, tillskillnad från när vi två sitter på möten ihop.

Har jag rätt att ljudinspela konversationerna/möterna mellan oss utan att behöva informera Hen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Brottsbalkens färde kapitel. Där finns bestämmelser om frihet och frid.

I 4 kap. 9a§ framgår brottet olovlig avlyssning. Där framgår det att den som olovligen spelar in eller avlyssnar samtal i enrum, med hjälp av ett tekniskt hjälpmedel, utan att själv vara med i samtalet begår olovlig avlyssning.

Motsatsvis har bestämmelsen tolkats så att det är tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i. Det är alltså inte brottsligt att spela in samtal som man själv deltar i. Det finns inte heller då något krav på att du ska informera personen som du samtalar med om inspelningen.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att det går bra att spela in samtalet mellan dig och din chef förutsatt att du själv deltar i samtalet. Du behöver som sagt inte heller informera hen om inspelningen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga. Ha det bra!

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare