Får jag spela in musik från CD-skivor eller Spotify till kassettband?

Hej Lawline!

Jag har två stycken upphovsrättsliga frågor. Är det lagligt att man som privatperson spelar in musik från en CD-skiva till ett kassettband? Har läst att det, i alla fall i USA, fanns en fond dit en viss andel vinst på de oinspelade kassettbanden kunde disponeras över artister och på så vis lagliggöra inspelningen till kassettband.

Min andra fråga handlar då om det på samma vis skulle vara lagligt att spela in till kassettband från onlinetjänster som Spotify.

Med vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Musikaliska verk skyddas i Sverige i upphovsrättslagen (URL).

Får man som privatperson spela in musik från en CD-skiva till ett kassettband?

Eftersom musiken är skyddad under upphovsrätt har du inte rätt att göra vad du vill med den. Det är endast upphovsmannen själv som har rättigheterna (1:1 URL). Det finns dock inskränkningar i upphovsrätten som gör att du skulle kunna få spela in musiken. I ditt fall låter det som att du vill kopiera ljudfiler. Du har rätt att göra en eller några kopior av musiken för privat bruk (2:12 URL). Detta innebär att du kan skapa en kopia av musiken och spela upp hemma eller i bilen till exempel, men du får inte sälja banden vidare eller spela dem i exempelvis en butik eller skola. Detta förutsätter också att skivan du spelar in ifrån i sig är lagligt utgiven.

Är det på samma vis lagligt att spela in kassettband från onlinetjänster som Spotify?

Musiken räknas som offentliggjort både om det lagligen givits ut på CD eller om det lagts upp av upphovsmannen själv på Spotify. Det blir därför ingen skillnad på hur reglerna tillämpas. Det finns inte heller något lagstadgat inom svensk rätt om att något speciellt undantag för kassettband skulle finnas. Utfallet blir alltså samma som ovan, att du kan spela in det för privat bruk om du vill, men inget annat än privat bruk.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare