Får jag spela in mitt samtal?

Får jag spela in ett samtal med min chef? Syftet är att kunna bevisa vid tillfälle tidpunkt att jag flaggat för ett problem och hans erkännande kännedomen om det.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör om man får spela in ett samtal samt om den inspelningen är värd något som bevisning.

Spela in samtal

Huvudregeln är att det är olagligt att spela in samtal där parterna är ovetandes om inspelningen. Däremot finns det ett undantag och det är om den som spelar in är en del av samtalet. Man måste alltså medverka i det samtalet man spelar in för att det ska vara tillåtet. Den andra parten, i ditt fall din chef, behöver inte veta om inspelningen. Regeln är endast att den som spelar in ska vara en del av samtalet. Viktigt att komma ihåg är att endast spela in ljud och inte filma eller ha bild i sin inspelning då detta kan klassas som kränkande fotografering/filmning.

Inspelning som bevis

Det är absolut din rätt att använda inspelningen som bevis i ett officiellt ärende om din situation skulle leda till det. Något som är viktigt att tänka på dock är att endast använda denna inspelning i ett officiellt förfarande och inte sprida inspelningen. Om man skulle sprida inspelningen (t.ex. spela upp den för någon) och inspelningen innehåller ett samtal där personen (din chef) utpekas som brottslig eller klandervärd eller på annat sätt skapar missaktning mot din chef så kan inspelningen vara föremål för förtal. Du kan då anklagas för förtal

Som jag förstår din fråga däremot så vill du endast spela in ett samtal du själv kommer delta i förebyggande syfte för att i en eventuell framtida konflikt kunna bevisa att man gjort rätt för sig. Jag ser inga straffrättsliga problem med det.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare