Får jag som tillsvidareanställd lön när min arbetsplats tillfälligt stängs pga renovering?

Innehar en tillsvidare anställning sedan 3 år bakåt. Nu ska min arbetsplats renoveras och hållas,stängd i ca 3 månader. Får jag då lön under tiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel är det vad som står i det personliga avtalet, alternativt kollektivavtalet om du omfattas av ett sådant, som avgör om du har rätt till lön eller inte under renoveringstiden. Då du inte nämner om du omfattas av ett kollektivavtal eller ett personligt avtal kan jag tyvärr inte göra någon vidare bedömning i den frågan. Dock gäller ändå rent generellt att om du enligt avtalet har en tillsvidareanställning med garanterad sysselsättningsgrad, d.v.s tillsvidareanställning garanterad på heltid eller deltid, så ska du ha lön även under renoveringstiden eftersom du fortfarande är anställd på företaget.

Det du bör göra är alltså:
Kolla vad som står i ditt personliga avtal eller kollektivavtal om lön under tillfälliga uppehåll i verksamheten. Det som står i avtalet gäller, men kom ihåg att om det står i avtalet att du är tillsvidareanställd med en viss sysselsättningsgrad [heltid, deltid] har du har rätt att få lön under renoveringstiden.

Hoppas detta besvarade din fråga. Hör gärna av dig igen om du vill precisera din fråga närmre så att jag kan svara mer utförligt på den.

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare