FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/06/2019

Får jag som privatperson filma från min bil andra fordon och förare i trafiken?

Hej! får jag som privatperson filma från min bil andra fordon och förare i trafiken!?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att man får filma vad som helst och vem som helst på allmän plats, så länge det inte ofredar någon. Med ofreda menas att man exempelvis trycker upp kameran i någons ansikte och filmar på ett kränkande eller hänsynsöst sätt, se 4 kap 7 § brottsbalken.

Det finns däremot vissa undantag i rättigheten att filma på allmän plats. Det gäller bl.a. mot fotografering av skyddsobjekt som är förenat med ett särskilt förbud mot avbildning, se 2 kap 7 § andra stycket skyddslagen. Skyddsobjekt kan vara byggnader, anläggningar, områden och objekt.

Sammanfattningsvis bedömer jag i ditt fall att det är tillåtet att filma från min bil andra fordon och förare i trafiken. Jag vill dock uppmärksamma dig på att det är olagligt att hålla på med mobilen medan du kör och du kan riskera böter för det. Men om du sitter i bilen som passagerare eller om bilen är still får du såklart hålla på med mobilen.

Önskar dig en fin midsommar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare