Får jag sälja huset fastän min man vägrar?

Hej! Min man o jag ska skiljas. Vi har haft allt gemensamt. Vi har 2 gemensamma barn o ska ha delad vårdnad om de. Huset ska säljas o mäklaren kommer ut o ska värdera o ta bilder. Vi kommer inte överens o kan inte bo ihop, så jag vill sälja o flytta omgående. Han vill vänta med o lägga ut till försäljning, då han har jobb i en annan stad. Han säger att han vägrar lägga ut huset just nu. Vilka rättigheter har jag?? Kan han skjuta på försäljningen?? Jag kan inte skaffa lgh så länge jag inte vet när huset kommer säljas.. Vad ska jag göra????????

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Tillämplig lag

Du beskriver en situation där du vill sälja huset men inte din man. Detta är en fråga som Äktenskapsbalken (ÄktB) behandlar.

Får den ena maken sälja bostaden?

Huvudregeln är att makarna själva får göra vad de vill med sin egendom, 1 kap. 3 § ÄktB. Men när det kommer till makarnas gemensamma bostad så finns det begränsningar. Den ena maken får inte sälja den gemensamma bostaden mot den andra makens vilja om de äger den gemensamt, 7 kap. 5 § ÄktB. För att du ska få sälja ert hus behövs din mans samtycke. Men det finns ett undantag.

För att ersätta din mans samtycke så kan du vända dig till er tingsrätt. Domstolen kan ersätta din mans samtycke och bevilja försäljning, 7 kap. 8 § ÄktB.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars får du ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare