FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/11/2020

Får jag sälja årsgångsflaskor privat?

Hej! Jag har ett gäng årgångsflaskor med starkvinsglögg. Får jag sälja dessa vidare till personer över 20år? Vi pratar oöppnade flaskor över 10år gamla som ej går att köpa idag.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har ett gäng årgångsflaskor av alkoholhaltig dryck som du vill sälja vidare till personer över 20 år och undrar om en sådan försäljning är laglig.

Alkohollagen

Tillämplig lag för försäljning av alkohol i Sverige är Alkohollagen (2010:1622). I 3 kap. 1 § Alkohollagen anges att alkoholdrycker inte får säljas om det inte finns rätt till det i alkohollagen. En privatperson får sälja/servera alkohol till andra privatpersoner om det sker enligt följande villkor (8 kap. 1 a § Alkohollagen).

1. Försäljningen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer

2. Försäljningen sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna

3. Försäljningen äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol

Det betyder att du får sälja vidare årgångsflaskorna. Det får dock inte ske till ett högre pris än inköpspriset. Notera att de två övriga villkoren också ska vara uppfyllda.

Systembolagets auktion

Det finns även möjlighet att sälja årgångsflaskor och andra exklusiva flaskor genom Systembolagets auktioner. Du kan läsa mer om det här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare