FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet20/06/2021

Får jag såga ner en gren som växer in på min tomt från grannens?

Får jag lov att såga av grannens tall, den delen som sticket ut över vägen och hindrar min infart med husvagn/husbil?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att grenen växer in på din tomt från grannens.

I det fall en gren eller rot tränger in på din fastighet från grannens har du rätt att ta bort den.

Innan du gör det ska du dock först ge grannen möjlighet att själv ta bort grenen, så inte en skada uppkommer på trädet, se 3 kap 2 § jordabalken. Du måste även ha klart för dig om marken är tomträtt. I det fallet är det tomträttsägaren som äger trädet.

Sammanfattning

Innan du gör någonting behöver du ta reda på om grannen är fastighetsägare, eller om grannen innehar en tomträtt. I det senare fallet är det tomträttsägaren du ska kontakta. Sedan ska du ge den rätta ägaren möjlighet att förts själv ta bort grenen. Vill inte grannen såga ner grenen, kan du göra det på ett sätt som inte orsakar skada. Vill du ha en närmare bedömning är du välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare