Får jag publicera bilden jag fått skickad till mig?

Är det Ok att publicera en bild på någon, om den personen har skickat den till mig via någon slags plattform?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Det beror helt på i vilket forum du publicerar bilden, vad bilden föreställer och i vilket syfte du publicerar bilden.

Vilket forum

Yttrandefriheten och tryckfriheten är starkt skyddade i Sverige. Det innebär att vi har regler som stödjer och uppmuntrar att man till andra samhällsmedborgare delar bilder och information som kan vara av allmänhetens intresse. Publicerar du bilden på ett medium som skyddas av grundlagen (yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen) är det större chans att din gärning är tillåten. Publiceringar i tidningar (som ger ut minst fyra nummer per år) skyddas av grundlagen. Hemsidor och databaser med utgivningsbevis är också forum som skyddas av grundlagen. En hemsida eller databas har ett utgivningsbevis om de ansökt och fått ett sådant utfärdat av Myndigheten för press, radio och tv.

Vad bilden föreställer

Är bilden kränkande på något sett kan det vara brottsligt att publicera bilden oavsett om det sker i ett grundlagsskyddat medium eller inte.

I januari i år infördes ett nytt brott i brottsbalken som heter olaga integritetsintrång. Med den nya straffbestämmelsen är det nu kriminaliserat att t.ex. sprida bilder på en person som är delvis naken, befinner sig i en mycket utsatt situation, agerar i en sexuell situation eller blir utsatt för brott, se 4 kap. 6 c §. Listan i straffbestämmelsen över vilka slags uppgifter som är förbjudna att sprida är fullständig. Det innebär för den delen inte att det är okej att sprida en bild som i och för sig är integritetskränkande men som inte föreställer något av de motiv som anges i lagtexten. I motiveringen till den nya lagstiftningen sägs att det i sista hand är domstolarna som avgör om en integritetskränkande uppgift är tillåten att sprida eller inte.

Du kan inte göra dig skyldig till olaga integritetsintrång om bilden sprids i ett grundlagsskyddat medium. Däremot kan du göra dig skyldig till förtal, se 5 kap. 1 § brottsbalken.

Både olaga integritetsintrång och förtal har en straffskala som sträcker sig från böter upp till fängelse två år.

I vilket syfte

Både straffrättsligt ansvar för förtal och olaga integritetsintrång bortfaller ifall publiceringen är försvarlig. Publicerar du bilden för att den innehåller allmännyttig information som de flesta medborgare säkert vill ta del av kan det vara tillåtet att publicera bilden även om uppgifterna som sprids är kränkande. Är bilden på en privatperson finns ofta inget allmänintresse att publicera en nakenbild eller liknande.

Är syftet att använda bilden i en reklamkampanj gör andra regler sig gällande. Ska du som näringsidkare använda bilden på personen för att marknadsföra de varor eller tjänster du säljer måste du ha personens samtycke. Straffet för brott mot lagen (1978:800) om namn och bild i reklam är böter, se 1 § och 2 §. Ofta tillkommer också en skyldighet att betala skadestånd för olika ekonomiska skador som du orsakat med anledning av brottet.

Tips!

Är bilden du fått väldigt privat, intim och du har en magkänsla av att person som skickat bilden till dig bara ville att du skulle ta del av bilden – publicera den inte. Vill du väldigt gärna sprida bilden vidare så fråga personen på bilden först om det är okej.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare