Får jag ljuga om att jag spelat in ett samtal?

Hej! Jag vet att det är tillåtet att göra en ljudupptagning i ett samtal som jag själv deltar i utan att informera om det. Men om denne person frågar om jag spelar in, vilka konsekvenser kan det få om jag säger nej (jag ljuger helt enkelt)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du önskar att jag ska vidareutveckla svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Precis som du anger i din fråga är det inte olagligt att spela in ett samtal som man själv deltar i. Att så är fallet kan indirekt utläsas av 4 kap. 9 a § brottsbalken, som bara kriminaliserar avlyssning som i hemlighet utförs av en utomstående person.

Angående att ljuga om att man inte spelar in ett samtal är det inte brottsligt eller olagligt på annat sätt. I mina ögon framstår det dock som tämligen omoraliskt och jag rekommenderar att du inte undanhåller din samtalspartner den typen av potentiellt integritetskränkande information.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare