Får jag köra med ett utländskt körkort från Libanon i Sverige?

Jag var på semester i Libanon och tog ett internationellt körkort. Får jag köra med ett internationellt körkort i Sverige om jag är född i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I reglerna om utländska körkort skiljer man på körkort utfärdat inom och utanför EES. Libanon ingår inte i EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet). För att ditt körkort ska vara giltigt måste det även vara giltigt i Libanon, körkortet får inte ha inte bytts ut mot ett svenskt körkort och du får inte ha varit folkbokförd i Sverige i mer än ett år.

Körkortet ska dessutom vara utformat enligt internationella överenskommelser (1968 Wienkonventionen och 1949 Genevekonventionen). Är körkortet inte utformat enligt de reglerna och inte heller är skrivet på engelska, tyska eller franska så gäller det bara tillsammans med en bestyrkt översättning till engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska.

Uppfyller du ovan krav är körkortet giltigt i Sverige. Eftersom du är född i Sverige antar jag dock att du varit folkbokförd här i mer än ett år och körkortet är därför inte giltigt i Sverige om så är fallet. Det kan även vara värt att nämna att Sverige endast byter ut utländska körkort till svenskt körkort från EES-länder, Japan och Schweiz.

Du kan läsa mer om utländska körkort på Transportstyrelsens hemsida här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare