FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/04/2020

Får jag köra Fatbike el scooter utan körkort?

Får jag (15 år) köra en fatbike el-scooter utan körkort om den går i 20 km/h och har 1000watt men har hjälm?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall fordonet går under 25 km/h och har en effekt som är mindre än 250 watt så räknas den som en elcykel och då gäller samma regler som för cyklar. I ditt fall passar inte Fatbiken in i definitionen för vanlig cykel och räknas därför som en slags moped och den får du bara köra på inhängande områden. Som moped räknas fordon med två, tre eller fyra hjul som har hastigheten högst 45km/h (klass 1) och 25km/h (klass 2). Kraven för att köra sådana fordon är att ha hjälm och körkort. Du kan alltså inte köra den utan körkort.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare