Får jag köpa något och sälja det vidare?

Hej! Jag ska starta en webbutik och vill sälja en vara som jag vet finns köpa i en annan fysisk butik. Är det okej att köpa denna vara och sen sälja den på min hemsida?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att ni har rätt att vidareförsälja varor som ni lagligen köpt (1 kap. 12 § varumärkeslagen). Det finns vidare inga hinder att sälja varorna och använda dem i marknadsföring ifall de är i sin ursprungliga förpackning. Detta gäller dock endast så länge inte marknadsföringen kan allvarligt skada varumärkesinnehavarens anseende.

Däremot finns det inom svensk rätt en avtalsfrihet, innebärande att försäljare själva väljer vem de vill ingå avtal med. Det är således ingen rättighet för er att handla hos butiken, och defår lov att besluta att inte sälja till er (under förutsättning att det inte föreligger någon diskriminering till grund för säljvägran).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare