FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/09/2021

Får jag konkurrera med min arbetsgivare?

Hej

Jag jobbar på en städfirma och jag vill avsluta min tjänst för att vill jag öppna egen städfirma. De bara stress hela tiden och ingen respekt från arbetsledare. Jag har beräat till kunden att jag kommer avsluta min tjänst och tyvärr min städfirma kommer delegera en annan person. Kunden direkt har sagt att om jag kommer avsluta då kommer dom byta städfirma direkt. kan jag offerera till kunden min egenfirma som ska ta hand om hela städningen? Min arbetsgivare är en stor företag och jag vill inte ha problem eller att säger do att jag stal kunden...,,

/städerska

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Arbetstagarens lojalitetsplikt

Som arbetstagare har du en lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare. Den innebär att du inte får vidta åtgärder som är ägnade att skada eller försvåra din arbetsgivares verksamhet. En allmän utgångspunkt är att du som arbetstagare är skyldig att sätta din arbetsgivares intressen framför dina egna (AD 1993:18).

Får en arbetstagare bedriva konkurrerande verksamhet?

Arbetsdomstolen har uttalat att en arbetstagare som bedriver verksamhet som konkurrerar med dennes arbetsgivare i allmänhet på ett allvarligt sätt bryter mot sin lojalitetsplikt (AD 1993:18). All konkurrerande verksamhet utgör dock inte ett sådant brott mot lojalitetsplikten. Det krävs att konkurrensen skadar arbetsgivaren eller är att uppfatta som illojal (AD 1993:18). Även planerad konkurrerande verksamhet kan omfattas av lojalitetsplikten, om den är långt framskriden och mer än bara på idéstadiet (AD 1993:12).

I ett fall från arbetsdomstolen hade en arbetstagare sålt begagnade husvagnar på sin fritid. Han jobbade på ett företag, som bl.a. ägande sig åt uthyrning av husvagnar, men där även försäljning av begagnade husvagnar utgjorde en liten del av verksamheten. Uppsägningen av arbetstagaren blev ogiltigförklarad av arbetsdomstolen då konkurrensen hade mycket liten omfattning, då arbetstagaren inte låtit sidoverksamheten påverka sitt arbete hos arbetsgivaren, samt då arbetstagaren inte hade kunnat knyta kundkontakter genom sitt arbete hos arbetsgivaren (AD 1980:82).

Här framstår det som att din planerade verksamhet kan innebära både ett brott mot lojalitetsplikten och innebära skada för din arbetsgivare, ifall du planerar att konkurrera om deras kunder. Du kan då bli uppsagd, samt bli skadeståndsskyldig till din arbetsgivare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare