FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/02/2019

Får jag ha inneboende medan jag får bostadstillägg?

Hej!

Hos min bekant uppstått följande fråga.

Kan en kompis bo gratis hos min bekant. Denna kompis är papperlös invandrare och har ej inkomst. Min bekant har bostadstillägg.

Tack för svaret!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder din till Lawline.

Har du en inneboende som hyr del av din bostad bestäms kostnaden för hela bostaden och fördelas mellan de som bor i bostaden. Din del av bostadskostnaden ligger till grund för beräkning av bostadstillägget.
Om du blir sambo måste du och din sambo göra en fullständig ansökan gemensamt. Detta gäller även om det bara är en av er som har rätt till bostadstillägg.

Men jag uppfattar det som att din bekants kompis inte betalar någon hyra och är gäst så det bör inte påverka bostadstillägget någonting eftersom din bekant fortfarande betalar hela hyran själv.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Fredrik JonssonRådgivare