FrågaFAMILJERÄTTGod man19/12/2019

Får jag ha ett kontokort om jag har förvaltare?

Får jag ha MasterCard när jag är satt under förvaltarskap

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror dels på vad för uppdrag din förvaltare fått, dels på vilket konto som kortet är kopplat till.

Förvaltaren har ensam rådighet över det den fått i uppdrag av rätten

Din förvaltare har fått ett uppdrag av rätten. Det är utgångspunkten för deras uppdrag och deras rättigheter (12 kap. 2 § Föräldrabalken). Inom sitt uppdrag har din förvaltare ensam rådighet över din egendom och företräder dig i det som omfattas av uppdraget (11 kap. 9 § Föräldrabalken).

Omfattas din ekonomi och kontot i uppdraget behöver du din förvaltares samtycke för att få ha ett MasterCard och använda pengarna (11 kap. 10 § Föräldrabalken). Annars inte.

Oavsett har du alltid rätt att använda pengar som du själv tjänat eller ärvt (11 kap. 8 § Föräldrabalken). Är kortet kopplat till ett konto med sådana pengar har du alltså rätt att ha ett och använda det.

Sammanfattningsvis kan säga att det beror på. Har din förvaltare fått i uppdrag att sköta din ekonomi och konton behöver du han eller hennes godkännande. Har förvaltaren inte fått det som uppdrag kan du ha ett MasterCard och använda det. Går det till ett konto med pengar du själv tjänat genom arbete eller arv får du också använda det.

Mitt råd till dig är att kolla med din förvaltare. Kanske behöver du nämligen han eller hennes tillåtelse.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare