FrågaAVTALSRÄTTGåva27/11/2017

Får jag ge bort min egendom?

Hej. Jag och min fru äger 50% var av en bostadsrätt värd 3.6milj. Lån 1.6 milj. Jag har 4 vuxna särkullbarn . Hon har 2 barn som jag adopterat. Ssmtliga barn är utflugna och myndiga.Vi har inget äktenskapsförord.

Kan jag ge henne min del av bostadsrätten + en tomt taxerad till 60.000kr. Hon har 15 års arbete kvar till pension med en årslön för närvarande på 500.000 kr före skatt och jag pension på 200.000 före skatt

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Äganderätten är en central rättighet i Sverige. I den ingår rätten att själv fritt förfoga över din egendom. Som utgångspunkt så står det dig således fritt att ge bort såväl din del av bostadsrätten som tomten till din fru.

Din äganderätt kan dock begränsas av andras rätt. Eftersom jag inte känner till de exakta omständigheterna i ditt fall så kan jag inte säga exakt vad som gäller för dig. I ditt fall så bör i vart fall krävas att banken går med på att din fru tar över lånen för bostadsrätten alternativt att du fortsätter att stå på lånet. I övrigt så är det bra att veta att du till exempel inte fritt får ge bort din andel eller tomten om den samägs, är belånad, du själv har skulder som du saknar täckning för om du ger bort egendomen eller om gåvo eller testamentsvillkor säger att du inte får överlåta egendomen.

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare