Får jag framställa exemplar av ett verk som jag redan har sålt?

Hej!

Jag jobbar som konstnär och gör tavlor som säljs både i Sverige och utomlands. Jag undrar om jag har rättigheterna att göra print (för försäljning) på konstverk som jag har sålt? Ett exempel är ett självporträtt som såldes till en privat samlare i USA och nu tittar jag på att göra print av detta för att sälja dessa. Hur ser lagstiftningen ut kring "egna", egenproducerade konstverk, och reproduktion av dessa (osålda/sålda).

Stort tack,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om upphovsrätt finns i upphovsrättslagen (URL).

Enligt 1 § URL får den som skapat ett konstnärligt verk, exempelvis ett konstverk, upphovsrätt till det. Upphovsrätten ger en ensamrätt till verket, vilket innebär att endast du har rätt att framställa exemplar av verket, överföra, framföra, visa och bjuda ut det till försäljning etc. till allmänheten eller offentligt, 2 § URL. Ensamrätten innebär med andra ord att det endast är du som får framställa ett exemplar av verket.

När ett exemplar av ett verk har sålts till annan, får exemplaret dock spridas vidare av den som köpt verket, 19 § URL. Detta innebär dock inte att rätten att framställa nya exemplar begränsas. Du har därför rätt att framställa nya exemplar av ditt verk. Bara för att du sålt ett exemplar av ditt verk, innebär det alltså inte att du inte får framställa nya exemplar av verket.

Slutsatsen är därmed att du har rätt att göra print av konstverk som du redan har sålt. Att du redan har sålt konstverket spelar ingen roll, eftersom du fortfarande har ensamrätt till verket.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johannes LjusterängRådgivare